Robin möter UF-företagen: ”Det är ofta passionen och drivet som gör störst intryck”
När UF-företagen i Leksand och Rättvik pitchar sina affärsidéer i årets Idénäste finns sparbanken på plats i panelen. Rådgivaren Robin Jonsson är en av dem som ska ge feedback – och han vet vad det handlar om, både som bankrådgivare och tidigare UF-företagare.
I veckan får gymnasieelever från Leksand och Rättvik chansen att testa sina idéer inför en riktig panel, i ett upplägg som påminner om Draknästet – fast med mer stöttning och mindre hårda förhandlingar. Det är dags för årets Idénäste, ett återkommande moment i UF-året, där eleverna får träna på att presentera sina affärsidéer, möta frågor från panelen och få värdefull feedback i ett tidigt skede.
Sparbanken är med som partner och sitter med i panelen både i Leksand och Rättvik. Från banken medverkar bland annat Robin Jonsson, privatrådgivare med ett brinnande intresse för ungt entreprenörskap.
”Jag vill vara med i panelen för att jag tycker det är inspirerande att möta unga entreprenörer. Som privatrådgivare och tidigare UF-företagare vill jag bidra med mina erfarenheter och stötta nästa generation i att utveckla sina idéer”, säger han.
Ekonomi, målgrupp och engagemang
Uppdraget i panelen är att lyssna på elevernas idéer, ställa frågor som utvecklar och dela med sig av erfarenheter från näringsliv och entreprenörskap. Robin kommer att titta särskilt på affärsmässigheten och hur väl företagen tänkt igenom sin idé ur ett kund- och företagarperspektiv.
”Jag kommer att titta på hur väl UF-företagen har tänkt igenom sin idé ur både kundens och företagets perspektiv – alltså om den är genomförbar, lönsam och tydligt riktad mot ett behov. Som privatrådgivare på bank, och tidigare UF-företagare, fokuserar jag särskilt på det ekonomiska tänket, men också på engagemanget och samarbetet i teamet.”
Och till eleverna har han ett tydligt tips inför deras pitch:
”Mitt tips är att vara väl förberedd – kunna förklara sin idé tydligt och visa att man förstår sin målgrupp och hur man ska tjäna pengar. Men glöm inte att visa ert engagemang! Vi i panelen vill se att ni tror på er idé och att ni har roligt tillsammans. Det är ofta passionen och drivet som gör störst intryck.”