Linda Johansson slår sig ner vid ett av borden i den sprillans nya inglasade utbyggnaden ut mot Sparbanksgatan. I dagarna slår de upp portarna till ”Brasserie Siljan”, satsningen på en kvällsöppen restaurang med bar, som från och med nu samsas med det klassiska konditoriet.
"Vi ska sätta Leksand på smakkartan och bli en reseanledning som får folk att ta en omväg. Miljö, mat, bakning och konditori ska gå hand i hand. Vi vill bygga ett smakcentrum som kretsar kring mat- och bakhantverk, där säsongerna står i fokus och de lokala smakerna lyfts fram på ett bra sätt", säger Linda.
Som om det inte vore nog med den nya kvällssatsningen i Leksand. I höst expanderar de ytterligare, när de tar över Fricks Konditori i Rättvik.
"Självklart kommer vi att sätta vår prägel på verksamheten, men vi kommer att gå in med respekt och ödmjukhet inför att det finns en lång historia. Vi ser många möjligheter att skapa synergier, där två starka traditionella konditorier kan bli ännu starkare tillsammans."
Starkt varumärke och välmående organisation
Verksamheten växer alltså snabbt och det är mycket som händer. Så när Linda och Robert fick möjligheten att hoppa på Navigator, det tvååriga programmet där fyra externa coacher stöttar företaget med sina unika expertkompetenser, var det ingen tvekan om att det var något för dem.
"Känslan var bara wow, vilken lyx att få sådan här stöttning. Vi befinner oss i en otroligt expansiv fas där coachernas utifrånperspektiv förhoppningsvis kan spara oss mycket tid. Dels är det värdefullt att få inblick från andra branscher, från människor som gjort andra resor. Dels är det guld värt att ta del av erfarenheter från de som gjort en resa som liknar vår, i samma bransch."
Framför allt ser hon fram emot att få bolla tankar och idéer som rör koncept, varumärke och organisation.
"Mycket handlar om att knyta samman våra olika delar. Dels att bygga ett starkt varumärke och sammanhållet koncept, att skapa och behålla en stark kärna genom alla olika delar av verksamheten. Dels att bygga en välmående organisation med personal som trivs. Framför allt hoppas jag att vi får en möjlighet att lyfta blicken och se helheten från a till ö."
Förhoppningen är att satsningen med Navigator ska ta dem närmare visionen och målsättningen.
"Vi pratar om att allt vi gör ska andas kvalitativt hantverk, kreativ nyfikenhet och familjär gemenskap. Det är vad vi vill att gästen ska känna när den kommer till oss", avslutar Linda.