1. Ditt barn har Internetbanken för unga
Då kan du ladda ner appen direkt och logga in med Mobilt BankID, Mobilt SäkerhetsID, säkerhetsdosan eller samma kod som till Internetbanken för unga. Sök efter Swedbank ung i App Store eller Google Play.
Appen har flera smarta funktioner för alla under 18 år. Här kan du läsa mer om funktionerna.
Appen är en kostnadsfri tjänst och kan användas till alla under 18 år. Kostnader från mobiloperatör för uppkoppling eller överförd datamängd kan tillkomma.
Alla privatpersoner som är kunder i Leksands Sparbank och under 18 år kan använda appen.
I appen visas konton och sparande som barnet själv kan använda för att sätta in pengar på och ta ut ifrån.
Det går att logga in i appen med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetsdosa. Mobilt BankID är det förvalda alternativet för identifiering i appen. Har du ett Mobilt SäkerhetsID väljer du det alternativet från listan. Det fungerar på samma sätt som Mobilt BankID. Du kommer åt Mobilt SäkerhetsID via appen Mobilt BankID. Mobilt SäkerhetsID fungerar bara i Swedbanks och Sparbankernas tjänster samt för Swish. Med Mobilt BankID kan du också logga in på myndigheter och företag.
Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Inställningar – Mobilbanken ung. För att beställa Mobilt BankID besöker du ett bankkontor med barnet. Du behöver ha med fullmakt från den andra vårdnadshavaren som är undertecknad och bevittnad. Du kan även använda muntlig fullmakt. Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.
Man kan ladda ner appen utan att skaffa inloggning till den. Då går det att använda alla smarta funktioner så som att räkna på småutgifter, t.ex. hur många kaffe köper jag i veckan, använda spara- och valutaräknare samt ta del av våra tips och ordlista.
Snabbsaldo är en valbar funktion som är godkänd av vår säkerhetsavdelning. Det visas inget personnummer eller kontonummer, utan endast saldo på det förvalda kontot. Vi rekommenderar att man aktiverar telefonlås på sin mobil. Det går att avaktivera/spärra snabbsaldo via sin internetbank. Detta görs under menyn Startsida – Inställningar.