Föreningen Hela Rättvik Rullar planerar att bygga en stor skatepark i Rättvik. De hoppas sätta spaden i marken senast våren 2021 så att parken står klar till sensommaren 2021. Stora delar av finansieringen är klar genom Arvsfonden och Leksands Sparbank, men ett arbete med att få in det sista återstår innan bygget kan starta.

Rättvik har haft en viktig roll i utvecklingen av skateboardsporten i Europa och Sverige. I slutet av 70-talet och början av 80-talet kom några av världens bästa skateboardåkare som Mike McGill och Steve Caballero till lilla Rättvik under Eurocana Summercamp.

Wivi Sörlin, vars pappa Torgil Gogo Sörlin hade en nyckelroll till introduktionen av skateboarden i Rättvik, är nu med och projektleder den nya skateparken som ska byggas i Rättvik.

- 1979 hade min pappa Sörlins Sport här på andra sidan riksvägen. Han hade minigolfbanor, tennisbanor och kanotuthyrning – det hette Sörlins sommarland då. Han hade träffat några skidåkande killar i Falun som sa att skateboard är nästa stora grej. De sa till pappa ”bygg ett skateboardland du, så tar vi hit ungdomar och gör skateboardläger med ledare från USA”, berättar Wivi.

Sagt och gjort, Torgil byggde skateboardlandet med hjälp av byggföretaget NCC.

- De hade inte en aning om vad skateboard var för någonting, men de fick till det och det blev bra! Det kom tränare från både Sverige och USA. De körde skateboardläger här på somrarna. Sen kom nya riksvägen, då var man tvungen att riva parken.

Nu har nya planer smitts och Johan Henriks, som är ordförande i Hela Rättvik Rullar, berättar att det i flera omgångar sedan 80-talet har gjorts försök till att bygga en större skatepark i Rättvik. När han började skejta tog han upp idén om en stor skatepark i betong.

- Det blev ett medborgarförslag till kommunen. Efter det har vi letat eldsjälar som vill vara med och driva det här. Nu är vi väldigt nära att komma i mål, säger Henrik.

Peter Lundquist är en av eldsjälarna som har kommit in i projektet och tagit Henriks idé vidare.

- När jag växte upp åkte jag otroligt mycket skateboard, det var livet. Det var en tillflyktsort, det var något man kunde identifiera sig med även om man inte passade i lagidrott. Det som är så fantastiskt med skateboard är man kan vara vem som helst, det är gamla och unga, olika bakgrunder och olika förutsättningar. Det blir en enorm mix. En skatepark har enorma sociala mervärden, säger Peter.

Leksands Sparbank är en av finansiärerna och ser också stora värden för samhället.

- Det är viktigt för både unga och gamla att röra på sig. Den organiserade idrotten passar inte alla och den har minskat sedan 90-talet. Spontanarenorna är väldigt viktiga och bidrar med mycket positivt. Vi var med och finansierade skateparken i Leksand och ser vad det har gjort. Och Rättvik har ju verkligen traditionen med skate så det här känns helrätt, säger Björn Rinstad, vd på Leksands Sparbank.

Den planerade skateparken i Rättvik är på totalt 1100 kvadratmeter och designad i olika delar för nybörjare och mer avancerade åkare. Tanken är att både nybörjare och mer erfarna åkare ska kunna åka samtidigt på ett enkelt sätt.

- Man behöver dela upp parken så de som vill börja får möjligheten att lära sig i lugn och ro, säger Peter.

Arvsfonden och Leksands Sparbank har gått in med pengar i projektet och ritningarna ligger klara. Nu återstår den sista finansieringen innan de kan sätta igång att bygga. Föreningen hoppas att näringslivet och människor i Rättvik ska se allt det positiva det kan innebära för både bofasta och besökare.

- Det finns ett sånt enormt driv och kraft här i bygden, det är många företagare som engagerar sig och vi hoppas att många vill vara med. Vi tror verkligen på det här, säger Peter.

När planerar ni att börja bygga?

- Vi hoppas vi kan komma igång och bygga så fort väder och vind tillåter nästa vår. Då blir den klar till sensommaren. Vi hade en liten plan att bygga denna sommar, men när coronakrisen bröt ut var vi tvungna att pausa och vi insåg att vi behöver mer tid, säger Peter.

Fakta nya skateparken i Rättvik

Plats: Helsingland, Rättvik
Yta: 1100 kvadratmeter
Underlag: betong
Design: fyra delar så att både nybörjare och erfarna åkare ska kunna åka samtidigt
Budget: 8 miljoner kronor, bland andra har Arvsfonden gått in med 4,5 miljoner kronor och Leksands Sparbank med 600.000 kronor