När du använder bankkort Business dras alltid beloppet direkt från företagets konto i banken. Hur och var du använt kortet syns på kontoutdraget företaget får från banken. Du eller den som sköter bokföringen kan stämma av alla poster mot de kvitton du fått under perioden. Har du använt kortet utomlands redovisas även det utländska beloppet. Bankkort Business fungerar i alla svenska bankers automater och i de allra flesta utomlands.
Bankkort Business
- Slipp trassel med kontanter - när ni betalar med kortet dras pengarna direkt från företagets konto
- Få en enklare bokföring
- Hantera era kort enkelt i internetbanken
Hantera bankkort Business digitalt
Att beställa bankkort Business
För att beställa ett bankkort Business behöver du kontakta banken. Därefter lägger en rådgivare upp ett avtal åt dig. Följ sedan dessa steg för att beställa ditt kort:
- Logga in i internetbanken och välj "Kort" i huvudmenyn till vänster
- Under rubriken "Att godkänna", klicka på "Kortärenden"
- Klicka på ärendet med ärendebeskrivning "Nytt kort"
- Kontrollera uppgifterna, godkänn och signera
Efter godkänd beställning skickas kort och PIN-kod i separata kuvert till den adress kortinnehavaren anmält.
Glömt koden eller trasigt kort
Om kortet är skadat och inte fungerar eller om du glömt din PIN-kod beställer du ett ersättningskort med ny PIN-kod.
-
Logga in och välj ”Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal kortet är kopplat till
-
Klicka på det kort det gäller
-
Klicka på länken ”Beställ ersättningskort”
-
Kontrollera, godkänn och signera
Efter godkänd beställning skickas kort och PIN-kod i separata kuvert till den adress kortinnehavaren anmält.
Beställ kort till kollega
Om du har ett kortavtal kan du beställa ett bankkort Business till en kollega.
-
Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal det nya kortet ska kopplas till
-
Klicka på länken ”Beställ nytt företagskort”
-
Fyll i formuläret
-
Kontrollera, godkänn och signera
Efter godkänd beställning skickas kort och PIN-kod i separata kuvert till den adress kortinnehavaren anmält.
Aktivera kort
Du som har internetbank aktiverar nya kort i internetbanken eller appen.
-
Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal kortet är kopplat till
-
Klicka på det kort det gäller. Det står intill kortet om det behöver aktiveras
-
Fyll i utgångsdatum och klicka på “Aktivera”
Om du saknar internetbanksavtal eller ska aktivera ett ersättningskort, gör du det genom en första transaktion i butik eller i någon av bankomats automater.
Slå av eller på internetköp
Nya företagskort distribueras med internetköp påslaget. Du kan enkelt slå av internetköp som behörighetsadministratör.
-
Logga in och välj “Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal kortet är kopplat till
-
Klicka på det kort det gäller.
-
Slå av/på internetköp
För att kortinnehavaren ska kunna använda sitt kort på nätet behöver kortet först aktiveras.
Ändra limit
Du väljer limit när kortet läggs upp för första gången. Du kan när som helst ändra limiten.
-
Logga in och välj ”Kort” i huvudmenyn
-
Välj det kortavtal kortet är kopplat till
-
Klicka på det kort du vill ändra limit för
-
Klicka på länken "Ändra limit"
-
Ändra limit
-
Kontrollera, godkänn och signera
Kom igång med Samsung Pay
1. Skaffa Samsung Pay
Öppna Samsung Pay-appen.
Hos Samsung kan du läsa om vilka telefoner och klockor som går att använda med Samsung Pay.
2. Skaffa Mobilt BankID
Du behöver Mobilt BankID för att ansluta ditt bankkort.
3. Anslut kortet och verifiera
Anslut ditt Bankkort Business genom att scanna kortet i Samsung Pay-appen och verifiera kortet med Mobilt BankID.
För att använda Samsung Pay behöver du välja en verifieringsmetod. Du kan välja att verifiera dig med iris, fingeravtryck eller en kod kopplad till Samsung Pay.
Möjligheten att använda kort i Ryssland, Ukraina och Belarus är begränsad
- På grund av rådande omständigheter och sanktioner mot Ryssland och delar av Ukraina går det inte att göra kortbetalningar eller ta ut kontanter i uttagsautomat inom dessa områden.
- Till följd av fortsatta sanktioner i området är möjligheten att använda våra kort i Belarus begränsad. Du kan därför inte längre räkna med att ditt kort fungerar att betala eller ta ut kontanter med i Belarus. Planerar du att besöka Belarus behöver du undersöka hur betalning kan ske i landet eftersom du troligen inte kommer att kunna använda ditt kort.
- DHL har stoppat alla leveranser till Ryssland, Ukraina och Belarus vilket innebär att det inte går att få leverans av kort till dessa länder.
Vi hjälper dig
Spärra ditt kort
Ring oss direkt och spärra ditt kort - vi har öppet varje dag, dygnet runt.
Ring +46 8 411 10 11 för att spärra ditt kort