Tobias Eklund tar emot i det kombinerade kontoret, lagret och showroomet i utkanten av Falun. Just nu är det här basen för Dalum, företaget som på gjort sig ett namn på den svenska utomhusscenen. De olika modellerna av företagets stekhällar för utomhusmatlagning pryder väggarna och längs väggarna syns spåren från deras senaste events. Pannkaksmixar, blåbärssirap, menyskyltar och renfällar sätter tonen. Allt andas genuint naturnära.
”Vi vill bli ledande inom utemat och friluftsliv, men samtidigt växa i lagom takt utan att tappa kvaliteten gentemot våra kunder. Värdesätter den personliga relationen och vill behålla den även om vi blir större”, säger Tobias.
Tror stenhårt på idén
Dalum betyder Dalarna på älvdalska och det var just under en vandring i Älvdalen som idén till Dalums stekhällar föddes. Tobias och medgrundaren Daniel ville att fler skulle få uppleva naturen – och framför allt hur maten kan sätta extra guldkant på uteupplevelsen. Idag har de ett antal stekhällar och produkter kopplade till dessa i sitt sortiment. De jobbar även med event, kurser och guidade upplevelser.
”Vi vill inspirera fler att komma ut i naturen. Det handlar inte bara om att kränga grejer, utan vi vill vara en möjliggörare, få ut fler och gärna få ut unga. Det ger en kick och ett djupare syfte i företagandet.”
Efter ett arbetsliv som anställd, varav flera år på ett företag i friluftsbranschen, hade Tobias samlat på sig rejält med erfarenhet, men just företagandet var något nytt.
”Jag kände mig mogen att ta steget efter 30. Sen har nog alltid vetat att jag ska vara entreprenör. Jag vill kunna skapa något själv och se vad det kan utvecklas till. Just det är en enormt stark drivkraft, att göra något för mig själv och göra något jag tycker är kul. Sen är det en trygghet i att tro stenhårt på sin idé. Det minskar också stressen i att känna att vi behöver växa snabbt.”