Mest hållbara enligt kunderna: ”Det är ett kvitto på att vi gör skillnad”
När kunderna får säga sitt om bankernas hållbarhetsarbete är det tydligt: lokal närvaro, konkreta insatser och långsiktigt engagemang gör skillnad. Leksands Sparbank är en av de 55 sparbanker som placerar sig i topp i 2025 års stora hållbarhetsmätning – med förtroende som bygger på handling, inte bara ord.
När kunderna i Sverige får bedöma hur hållbara deras banker är, hamnar sparbankerna överst. Det visar den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex – där både privatpersoner och företag rankar sparbankerna högst i branschen. Och det märks tydligt att det lokala engagemanget spelar en avgörande roll.
”Det här är ett kvitto på att våra kunder ser det vi gör i det dagliga och lokala. Vi jobbar nära, långsiktigt och konkret med frågor som betyder något här i Dalarna. Och det tror jag många känner igen sig i”, säger Emelie Bröms, hållbarhetsansvarig på Leksands Sparbank.
Hållbarhet som märks i vardagen
Vad är egentligen hållbarhet i en sparbank? För Emelie Bröms är svaret brett. Det handlar förstås om klimat och miljö, men lika mycket om hur banken bidrar till ett tryggt och levande Dalarna.
Det kan vara att stötta ungdomsidrotten, vara med och hjärtsäkra bygden, stärka ungas kunskap om ekonomi eller hjälpa människor att navigera i en allt mer digital vardag. Eller att helt enkelt finnas kvar som lokal bank – där kunder kan få hjälp både fysiskt och digitalt.
”Det är kanske en annan typ av hållbarhet än vad man först tänker på – men den är konkret och den gör skillnad för oss här i bygden. Det handlar om att göra saker som faktiskt spelar roll för människor i deras vardag”, säger hon.
Mer information – högre förtroende
Resultatet från undersökningen visar tydligt att kunder som både får information om hållbarhetsarbetet och upplever att banken faktiskt gör något också har störst förtroende. Här sticker sparbankerna ut som överlägset bäst. Emelie ser två möjliga anledningar till varför.
Dels finns det en genuin vilja att göra nytta lokalt. Dels bygger sparbanksidén på att vinsten inte går till aktieägare, utan återinvesteras i bygden. Det är en modell som kunderna uppskattar – och som blivit ännu mer relevant i en tid där hållbarhet diskuteras allt mer.
”Vi är väldigt glada och tacksamma för förtroendet vi får. Det gör oss ännu mer motiverade att fortsätta det arbete vi redan gör och att bli ännu bättre på att lyfta fram det. Tillsammans med våra kunder, partners och människorna i bygden vill vi bidra till ett långsiktigt hållbart Dalarna”, säger Emelie.
Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har i över 30 år mätt kundnöjdhet i olika branscher och årets bankundersökning innehåller för även ett separat hållbarhetsindex. Undersökningen bygger på intervjuer med bankkunder under perioden augusti–september 2025.