Sparbanksbussen

Sommaren 2023 blev vi med Sparbanksbuss och sommaren 2024 gör den comeback! Sparbanksbussen gör det möjligt för oss att komma ut och träffa människor i bygden på olika evenemang, aktiviteter och happenings. Kom gärna förbi och säg hej, häng med oss och se vad vi har att bjuda på just vid det tillfället. Det är alltid något roligt på gång!

Här stannar bussen

Under vecka 32 drar vi på turné i sommardalarna. Kom och säg hej, fika och prata privatekonomi med oss. 

Du kan också passa på att få hjälp med enklare bankfrågor på plats och hur man kan skydda sig mot bedrägerier på bästa sätt när man ger sig ut på den digitala arenan.

Dessutom har vi med oss ett klurigt quiz, där du har chansen att vinna ett presentkort på Dalhalla.

Här kan du träffa oss sommaren 2024:

  • Malung. Måndag 5 augusti, kl 12-16. Ica Malung. 
  • Vansbro. Tisdag 6 augusti, kl 12-16. Kroons torg.
  • Dala-Floda. Onsdag 7 augusti, kl 12-16. Ica Dala-Floda.
  • Björbo. Onsdag 7 augusti, kl 18. Föreläsning på IOGT-NTO Björbo.
  • Orsa. Torsdag 8 augusti, kl 12-16. Coop Orsa.
  • Mora. Fredag 9 augusti, kl 10-15. Morakniv Concept Store.
Tre dräktklädda kvinnor besöker Leksands Sparbanks sparbanksbuss under ett stopp i Rättvik.

En sparbanksbuss för tillgänglighet och inkludering

Vi vill komma närmare våra kunder och människor som bor i bygden. Tider av ekonomisk oro och snabb digitalisering gör att vi med bussen vill öka vår tillgänglighet och jobba mer med digital inkludering. Vår vd Björn Rinstad berättar mer.

Varför just en sparbanksbuss?

”Med en buss kan vi slå upp dörrarna där människor befinner sig – det är tillgänglighet på ett helt nytt sätt. Vi märker att det finns ett stort behov av lokal banknärvaro, inte minst vikten av att vara just tillgängliga för våra kunder. Just nu när det är skakigt i omvärlden ser vi hur det skapar en trygghet med en mänsklig bank som du kan prata med och få personlig hjälp av."

Vad innebär det att vara tillgänglig som bank?

"När många bankkontor slår igen går vi mot strömmen. Våra tre kontor är öppna alla vardagar och många kunder kommer in för att få hjälp. Samtidigt syns också hur allt fler använder bankens digitala tjänster. Digitaliseringen skapar nya möjligheter och underlättar för majoriteten, men det ställer samtidigt krav på att den enskilda individen att lära sig och förstå hur det fungerar."

Ni pratar om digital inkludering, vad är det?

”Vi jobbar aktivt för att att fler kan ta del av de smidiga lösningar som finns idag. Sparbanksbussen är en del i det pusslet, där det går att få hjälp med att till exempel skapa BankID, lära sig navigera i Mobilbanken eller ställa frågor om hur saker och ting fungerar. Att få en kopp kaffe och kunna prata om de här sakerna med en person som kan visa och förklara kan vara det som får en att komma över tröskeln”, avslutar Björn.

Linn Claesson framför Sparbanksbussen.

En insats för bygden

Vi på Leksands Sparbank är ingen vanlig bank. Vi brinner för bygden och vill göra skillnad där vi verkar. Det betyder bland annat att vi ger oss ut på vägarna i en Sparbanksbuss för att träffa våra knuder. 

Det betyder också att vi ger tillbaka vårt överskott till de människor som lever här. Eftersom vi inte har några aktieägare som vill ta vår vinst eller kräver utdelning kan vi istället dela ut vinsten ut till föreningar, projekt och evenemang som skapar glädje och liv.