Varför just en sparbanksbuss?
”Med en buss kan vi slå upp dörrarna där människor befinner sig – det är tillgänglighet på ett helt nytt sätt. Vi märker att det finns ett stort behov av lokal banknärvaro, inte minst vikten av att vara just tillgängliga för våra kunder. Just nu när det är skakigt i omvärlden ser vi hur det skapar en trygghet med en mänsklig bank som du kan prata med och få personlig hjälp av."
Vad innebär det att vara tillgänglig som bank?
"När många bankkontor slår igen går vi mot strömmen. Våra tre kontor är öppna alla vardagar och många kunder kommer in för att få hjälp. Samtidigt syns också hur allt fler använder bankens digitala tjänster. Digitaliseringen skapar nya möjligheter och underlättar för majoriteten, men det ställer samtidigt krav på att den enskilda individen att lära sig och förstå hur det fungerar."
Ni pratar om digital inkludering, vad är det?
”Vi jobbar aktivt för att att fler kan ta del av de smidiga lösningar som finns idag. Sparbanksbussen är en del i det pusslet, där det går att få hjälp med att till exempel skapa BankID, lära sig navigera i Mobilbanken eller ställa frågor om hur saker och ting fungerar. Att få en kopp kaffe och kunna prata om de här sakerna med en person som kan visa och förklara kan vara det som får en att komma över tröskeln”, avslutar Björn.