Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Här hittar du information om hur din förening blir kund i Leksands Sparbank.
Digital kundtjänst för föreningar
Som föreningskund i Leksands Sparbank kan ni ansöka om ändring av uppgifter, användare i internetbanken eller upplägg av tjänster direkt online via vår digitala kundtjänst.
1. Starta föreningen och ansök om organisationsnummer
Om du inte redan har startat en ideell förening gör du det hos Skatteverket. Starta en ideell förening (skatteverket.se)
För att kunna ansöka om att bli föreningskund hos Leksands Sparbank måste du registrera föreningen hos Skatteverket och få ett organisationsnummer. Ansök om organisationsnummer (skatteverket.se)
2. Besluta om företrädare
Ni utser vem eller vilka som ni vill ska företräda föreningen gentemot Leksands Sparbank. Beslut om vem som företräder föreningen måste finnas med i ett styrelse- eller årsmötesprotokoll. Använd vår mall eller kopiera formuleringen till ert egna styrelseprotokoll. Exempel på styrelseprotokoll (pdf) Exempel på beslutsformulering (pdf)
Det är viktigt att beslut om företrädare är tydligt, vad företrädarskapet innebär och vem det gäller för. Läs mer om hur det fungerar med företrädare och fullmakt: Ideella föreningar, företrädare och fullmakt (pdf)
3. Fyll i "Fullmakt ideell förening"
Skriv in föreningens företrädare gentemot Leksands Sparbank i blanketten ”Fullmakt ideell förening”. Fullmakten är obligatorisk för att bli kund i Leksands Sparbank. Fullmakt ideell förening (pdf)
1. Säkerställ tillgång till följande dokument
Senast antagna stadgar.
Protokoll från senaste årsmötet/årsmöten där nuvarande styrelse är vald, alternativt protokoll från konstituerande möte om föreningen är nybildad.
Protokoll från mötet där företrädare gentemot Leksands Sparbank utses.
I ansökningsblanketten beskriver ni föreningens verksamhet och hur ni kommer att använda våra tjänster. Ansökningsblankett ideell förening
Ansökningsblanketten skickar ni till oss tillsammans med stadgar, aktuella protokoll och fullmakt.
Samtliga ansökningshandlingar ska vara märkta med organisationsnummer och skickas per post till: Leksands Sparbank
Box 77
793 22 Leksand
Vi har inte möjlighet att ta emot handlingar på annat sätt än post.
Vi går igenom er ansökan så snart vi kan och återkopplar därefter till er via post eller e-post. Vid beviljad ansökan skickas avtalen till angiven postadress.
1. Boka möte med oss
När ansökan blivit beviljad och ni har tagit emot avtalen per post behöver ni boka ett möte med oss. Den/de som har skrivit under ansökan behöver vara med på mötet. Ni kommer då att skriva under avtalen och aktivera föreningens konto och tjänster. Kom ihåg att ta med följande till mötet:
Den som är behörighetsadministratör kan själv lägga upp övriga användarnas individuella behörigheter i Internetbanken. I Internetbanken kan ni också beställa Bankkort Business till de i föreningen som ska ha ett sådant.
Nya föreningskunder i Leksands Sparbank ansluts till vårt företagspaket. Där har vi samlat det som behövs för att enkelt kunna sköta föreningens bankärenden.
Alla föreningar som blir kunder i Leksands Sparbank ansluts till vårt företagspaket Plus för föreningar. Där har vi samlat det ni behöver för att enkelt kunna sköta föreningens bankärenden.
Pris: 75 kronor per månad. Avgift 900 kronor dras årsvis i januari. Ordinarie pris för de tjänster som ingår är totalt 1 590 kr per år. Anslutningsavgift 2 500 kronor tillkommer.
Det/de Årsmötesprotokoll som visar val av nuvarande styrelseordförande samt övriga styrelseledamöter
Protokoll innehållande beslut om företrädare gentemot Leksands Sparbank
Om någon av dessa handlingar eller nödvändiga formalia och information saknas kan det innebära att vi inte kan behandla ditt ärende.
Hur lång tid det tar att handlägga ditt ärende beror på om allt underlag som behövs är inskickat och hur komplext ärendet är. Vi kan därför inte ange handläggningstiden exakt i antalet dagar.
Under perioden mars till juni så är det många som vill genomföra ändringar efter årsmötet. Tänk på att läsa igenom vilka dokument som ni behöver skicka in och att beslutsformuleringarna är korrekta, för att minska behovet av kompletteringar.
Under tiden vi handlägger ditt ärende kan vi inte svara på hur lång tid det tar eller svara på enskilda frågor i ärendet. Vid ofullständiga handlingar kan vi inte hantera din begäran och skickar tillbaka begäran för komplettering.
En bekräftelse på mottaget ärende skickas alltid från oss per post eller mejl, till de uppgifter som angetts i ansöknings/ändringsblanketten, senast dagen efter att vi har tagit emot ärendet.
När vi påbörjat ditt ärende, kommit fram till ett beslut eller om något saknas får du också återkoppling per post eller mejl, till de uppgifter som angetts i ansöknings/ändringsblanketten.
Vi kan i dagsläget inte godkänna digitala signeringar av blanketter eller protokoll. Det gäller även signeringar med BankID. Vi arbetar för att hitta lösningar som gör att digitala signeringar ska kunna godkännas i framtiden.
Om föreningen fattat ett internt beslut att signera dokument elektroniskt kan det självklart fungera inom föreningen och mot andra aktörer som kan godkänna signaturer på detta sätt, men gentemot oss så måste dokument fortfarande ha "fysiska" underskrifter. Om medlemmar inte kan träffas fysiskt för underskrifter (gäller även redan digitalt signerade handlingar) får handlingar postas mellan dem som ska underteckna.
En fullmaktshavare kan utföra de rättshandlingar som fullmakten omfattar via ett av våra kontor eller, om möjligt, via Kundcenter för att utföra det som omfattas av fullmakten.
En internetbanksanvändare kan utföra ärenden via vår internetbank. Vilka ärenden som kan utföras beror på vilken behörighet användaren får tilldelad sig av den som är behörighetsadministratör hos föreningen. Behörigheten specificeras på Ansöknings-/Ändringsblanketten. Om ingen behörighet specificeras gäller behörigheten ”Sätts av behörighetsadministratör”.
Så länge föreningens stadgar inte har andra bestämmelser behöver fullmaktshavare/företrädare och internetbanksanvändare/administratör inte vara samma person.
Om behörigheten för internetbanken ska gälla ”Var för sig” eller ”Två i förening” behöver man inte följa tidigare beslut om företrädare, utan är fristående från det beslutet – så länge stadgar inte bestämmer annat.
En förening måste ha skrivna stadgar. Stadgarna är föreningens egna interna regler och ska innehålla bland annat föreningens namn, syfte och mål med verksamheten, hur man utser styrelsen, hur beslut ska fattas m.m.
Det är viktigt att föreningen följer sina egna stadgar oavsett vad som är aktuellt för stunden. Avvikelser från föreningens egna stadgars bestämmelser kan innebära att vi inte kan behandla ditt ärende.
Om föreningens stadgar till exempel beskriver att:
styrelsens ledamöter ska väljas på ett visst sätt (tex av årsmötet),
styrelsen ska bestå av ett visst antal ledamöter,
styrelsen ska bestå av ett visst antal poster (tex ordförande, kassör, sekreterare etc) och hur dessa ska fördelas,
styrelsen ska vara ett visst antal närvarande ledamöter för att det ska vara ett behörigt beslutsfört möte
Då behöver föreningen följa dessa.
Om föreningen inte följer bestämmelser i sina stadgar kan det innebära att styrelsen inte är behörig att fatta beslut gentemot tredje part, till exempel oss som bank.
Exempel:
Föreningens stadgar säger att styrelsen ska bestå av 7-9 ledamöter och minst hälften av dessa ska vara närvarade på ett styrelsemöte för att det ska vara behörigt beslutsfört.
Om föreningen då väljer 5 ledamöter så har föreningen inte en behörig styrelse och de valda ledamöterna är inte behöriga att fatta beslut.
Begreppet firmatecknare saknar lagstöd och innebörd för en allmännyttig ideell förening. Därför behöver föreningen fatta ett beslut kring företrädare gentemot banken. Beslutet ska vara tydligt och tala om vad företrädarskapet faktiskt innebär och vem det gäller för.
Om era stadgar talar om vem som ska utse och vem som ska vara firmatecknare/företrädare samt om de är behöriga ”Var för sig” eller ”Två i förening”, så ska beslutet om företrädare följa stadgarnas bestämmelser.
För att underlätta beslutet för er som förening har vi tagit fram en mall som omfattar nödvändiga formalia. Mallen finns både i form av en text som kan kopieras in i ett protokoll och kompletteras, samt i form av ett exempel på styrelseprotokoll. Välj det alternativ som passar er bäst.
Om föreningen väljer att inte använda vår formulering i sin helhet kan det innebära att vi behöver tolka beslutet och att vi eventuellt inte har möjlighet att behandla ditt ärende.
Blanketten Fullmakt Ideell förening är ett komplement till beslutet om företrädare. Fullmakten tydliggör vad företrädarskapet faktiskt innebär mot specifikt Leksands Sparbank - vilka personer som får utföra vilka rättshandlingar med fullmakten som stöd utan styrelsens/föreningens specifika godkännande för den aktuella åtgärden. Den/de personer som är utsedda företrädare är de personer som kan skriva under fullmakten och vara fullmaktshavare, enligt beslutet.
Om ni valt att inte använda er av vår formulering i sin helhet i ert beslut om företrädare, så kan det innebära att vi inte kan godkänna fullmakten i sin helhet. Om fullmakten till exempel innefattar ”Lägga till och ta bort internetbanksanvändare/behörighetsadministratör” kan detta göras av föreningens fullmaktshavare på bankkontoret.
Om ovan inte ingår i fullmakten ska nya användare av föreningens internetbank meddelas via ändringsblanketten. Du behöver då skicka in ett komplett ärende gällande Ändringsbegäran till oss.
Ekonomisk förening?
Har du en ekonomisk förening som till exempel en bostadsrättsförening eller samfällighet och vill bli kund hos oss? Då ansöker du här.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Cookie-inställningar
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.