Handla tryggt på nätet – så minskar du risken att bli lurad
Under Black Week, Black Friday och inför jul ökar både webbhandeln och antalet bedrägeriförsök. Här är några enkla sätt att handla tryggt och minska risken att bli lurad – oavsett om du gör stora eller små köp online.
1. Var vaksam på falska erbjudanden – och kontrollera alltid avsändaren
Under perioder med många kampanjer dyker det ofta upp webbutiker och länkar som ser seriösa ut, men som enbart är skapade för att lura kunder.
Tänk på:
- Om priset känns ”för bra för att vara sant” – så är det ofta så.
- Oklara betalningssätt eller brist på kontaktuppgifter är varningstecken.
- Seriösa webbshoppar har organisationsnummer, kontaktinformation och tydliga villkor.
- Kontrollera mejladresser och telefonnummer — små felstavningar är vanliga.
- Var vaksam om avsändaren saknar kontaktuppgifter.
- Är du osäker? Gå till företagets webbplats och kontakta dem därifrån.
2. Klicka inte på länkar i sms eller mejl
Falska leveransaviseringar är vanliga under stora shoppingperioder. Du kan få sms eller mejl som ser ut att komma från välkända företag men som länkar till falska sidor.
Gör så här:
- Öppna inte länkar från okända avsändare.
- Logga in direkt på företagets webbplats i stället för via sms/mejl.
- Radera meddelanden som känns tveksamma och fråga oss om du är osäker.
3. Logga aldrig in på uppmaning av någon annan
Bedragare kan ringa och påstå att något är fel på ditt konto eller ditt kort. Ofta vill de skapa stress för att få dig att logga in eller godkänna något.
Tänk på:
- Lämna aldrig ut personliga uppgifter i chattar, sms eller mejl.
- Dela aldrig koder, kortuppgifter eller legitimeringsmetoder med någon annan.
- Ställ dig själv kontrollfrågan: ”Har jag själv tagit initiativet till den här kontakten?”
Vi vill vara tydliga: Vi ber dig aldrig att logga in eller godkänna något för att ”stoppa ett bedrägeri”.
Om du får ett samtal som känns fel – lägg på och avsluta direkt.
4. Var misstänksam mot tidspress och stress
Ett vanligt knep är att få dig att känna att du måste agera direkt. När du blir stressad ökar risken att klicka på fel länk eller godkänna något du egentligen inte tänkt. Stanna upp och ta alltid en paus om något känns fel.
- Var skeptisk om någon ber dig agera ”omedelbart”.
- Seriösa företag och banker arbetar aldrig med tidspress.
- Lägg på eller stäng ner webbläsaren och ta en paus om något känns konstigt.
5. Välj betalsätt med omsorg
När du handlar online är det viktigt att använda trygga betalningsalternativ – på säkra platser.
Vi rekommenderar att du:
- Betalar med kort eller etablerade betalningstjänster.
- Undviker direktbetalning om du inte är helt säker på mottagaren.
- Kontrollerar vilka tjänster du har öppna i internetbanken.
- Undviker att handla på öppna wifi-nät, exempelvis i gallerior eller på caféer. De kan vara osäkra och göra det lättare för bedragare att komma åt känslig information.
Behöver du råd eller är osäker? Hör av dig.
Det är alltid bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Om något känns tveksamt – oavsett om det gäller en webbutik, ett sms, ett samtal eller en betalning – är du välkommen att kontakta oss.