Betala räkningar och lös in avier för dödsbo – betalningsservice
Du som är dödsbodelägare får hjälp att betala räkningar och lösa in utbetalningsavier som står i den avlidnes eller i dödsboets namn.
Betala begravning, hyra, el- och telefonräkningar – pengarna tas ifrån den avlidnes konto
Inlösen av utbetalningsavier – pengarna sätts in på den avlidnes konto
Högst 12 månader efter dödsfallet
Sparbanken godkänner inga andra uttag från den avlidnes konto innan bouppteckningen är registrerad av Skatteverket. Det gäller även om du har gjort utlägg som du har kvitto för. Observera att när bouppteckningen är registrerad ska dödsboet avvecklas.
Kontakta oss om du har frågor kring att betala räkningar för ett dödsbo.
Så betalar du räkningar och löser in avier
Skicka betalningsuppdrag till oss så sköter vi betalningarna
När du vill ha hjälp att betala räkningar för dödsbo så skickar du in betalningsuppdrag till oss. Skicka in betalningsuppdrag digitalt genom att fylla i formuläret och signera med Mobilt BankID. Om någon information saknas för att vi ska kunna genomföra betalningarna så kontakas dödsboets företrädare per mejl via i formuläret angiven mejladress.
Efter att du skickat in formuläret kommer vi att genomföra betalningarna inom 3 bankdagar. Kontoutdrag där utförda betalningar framgår, skickas ut med post till dödsboets adress i samband med kommande månadsskifte.
Har du inte möjlighet att signera med Mobilt BankID? Du kan då skicka in betalningsuppdraget per post i stället.
Skicka betalningsuppdraget tillsammans med räkningar och utbetalningsavier. Skriv adressen på ett vanligt kuvert och posta, banken betalar portot. Notera att banken ej returnerar original av räkningar och avier, så önskar du spara kopior av dem bör dokumenten kopieras innan de postas till oss.
2. Betalningsuppdraget genomförs normalt inom tre bankdagar från att banken har tagit emot uppdraget.
3. Kontoutdrag där utförda betalningar framgår skickas månadsvis till dödsboets adress.
Om ärendet inte går att utföra på grund av till exempel ofullständiga uppgifter eller att medel saknas kommer du att få handlingar i retur via posten.
Vanliga frågor och svar
Nej, företagskonto går inte att använda för Betalningsservice för dödsbo.
Nej, om det finns medkontohavare på den avlidnes konto går det inte att använda för Betalningsservice för dödsbo.
Nej, men vi skickar månadsvis ut kontoutdrag där du ser alla betalningar som har gjorts.
Gör i så fall en handskriven faktura som underlag när ni skickar in betalningsuppdraget. Observera att det är endast i samband med inbetalningar till dödsboets skattekonto som vi godtar handskrivna fakturor som underlag. För alla andra kostnader krävs riktiga fakturor/räkningar.
När en närstående gått bort
Här hittar du en guide om vad banken gör och vad du behöver göra när en närstående gått bort.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Cookie-inställningar
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, på cookie-sidan eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.