Araceli Leander Peres och Elsa Sjölander i sparbankens kundcenter möter dagligen kunder som är oroliga och osäkra över hur de ska handskas med den nya verkligheten
”Vi märker att allt fler tänker på riskerna, vilket i sig är bra. Att vara medveten och på sin vakt är alltid ett grundskydd. Men när det går över till att bli en alltför stark oro som gör att man kanske känner sig rädd och begränsad, eller att man inte vågar ta del av nya digitala lösningar som faktiskt kan hjälpa ens ekonomiska vardag, då är det inte lika bra”, säger Araceli.
Hon och Elsa lyfter saker som både gör det svårare för bedragarna och som gör att man själv kan känna sig tryggare. Till exempel har sparbankens konton numera en daglig beloppsgräns för överföringar till någon annans konto, som förhindrar uttag av större summor under en och samma dag. Gränsen går att ändra tillfälligt om man behöver.
Nya Sparkonto Trygg ger dig tid att reagera
En nyhet är Sparkonto Trygg, där digitala överföringar från internetbanken eller appen sker med tre dagars fördröjning. Under den tiden har man chansen att hinna reagera och stoppa eventuella bedrägeriförsök.
”Det här ger en tid att tänka innan pengarna överförs, vilket kan förhindra bedrägerier eftersom bedragare ofta stressar en att överföra pengar snabbt. Kontot riktar sig framför allt till personer som vill ha en extra nivå av säkerhet eller som känner sig osäkra att använda digitala kanaler”, säger Elsa.
Ytterligare en rekommendation är att inte ha så mycket pengar på sitt kortkonto och istället föra över pengar när man väl ska göra ett köp.
”Att vara sunt misstänksam är en bra inställning. Var vaksam, håll koll på bedragarnas metoder och håll ögonen öppna. Då har du ett bra grundskydd. Sen är du alltid välkommen att höra av dig till oss på sparbanken om du har frågor eller vill veta mer om vad du kan göra för att skydda dig”, avslutar Elsa.