Viktiga förändringar i fondhandeln: Här är vad som gäller

Från och med måndag den 12 maj sker förändringar i fondhandeln via sparbanken. Vår privatrådgivare Cecilia Sjögren reder ut vad som händer och vad det innebär för dig som kund.

Vad är det som förändras i fondhandeln hos sparbanken?
”Vi byter ut vår gamla sparplattform mot en mer modern lösning. Den nya plattformen är framtidssäkrad och fokuserar framför allt på att ge dig som kund en bättre upplevelse. Många kunder har redan flyttats över till den nya plattformen och vi räknar med att alla kommer att vara där innan sommaren.”

Hur påverkas handeln med Roburfonder?
”Den största förändringen gäller likviddagarna, alltså den dag när pengar och värdepapper faktiskt byter ägare. Tidigare har vi haft något som kan liknas vid en förskottsutbetalning vid fondförsäljning. Från och med måndag kommer det istället att vara två likviddagar. Det innebär att om du lägger en säljorder före klockan 13 en tisdag, får du normalt dagens stängningskurs och pengarna betalas ut på torsdagen. Vid fondbyte sker köpet av den nya fonden också på torsdagen.”

Gäller det här bara Roburfonder?
”Nej, det kommer också att bli förbättrade handelstider och kortare likviddagar även för andra fondbolags fonder som finns på vårt fondtorg.”

Kommer det några nya funktioner i plattformen?
”Ja, vi har flera efterlängtade funktioner på gång. Runt midsommar, om allt går enligt plan, kommer du som kund att kunna följa din orderstatus i realtid, samt få en prognos för när pengarna kommer in och när affären är helt genomförd.”

Finns det andra nyheter att se fram emot?
”Absolut! Vi kommer att fortsätta implementera nya funktioner löpande. Ett exempel är en graf som visar hur ditt sparande har utvecklats över tid – ett verktyg som många kunder har efterfrågat.”

Har du som kund fler frågor angående förändringarna är du alltid varmt välkommen att kontakta oss!

Cecilia Sjögren Privatrådgivare