Filip tog SM-guld med sin egenbyggda korvkiosk: “Man köper mer än en korv”
Att sälja korv kan vara entreprenörskap på riktigt – särskilt om man gör det med stolthet, engagemang och en kiosk man byggt själv. Filip Brosjö från Rättvik vann SM-guld i Ung Företagsamhet för Sveriges bästa monter 2025 och visade att det lokala kan lyfta en hela vägen till toppen.
När Filip fick beskedet om att Rättviks Kôrv UF utsetts till vinnare i montertävlingen var det svårt att ta in.
"Det var en helt otrolig känsla att vinna! Det var ju ändå alla 221 montrar som tävlade i montertävlingen. Jag har lagt ner så mycket tid och hjärta i både montern och hela mitt UF-år, så att få det erkännandet var fantastiskt", säger han.
Byggde en hel kiosk – inte bara en monter
Vad som gjorde att just Rättviks Kôrv stack ut? Enligt Filip handlar det om helheten.
"Jag hade inte bara ett bord och affischer, utan en hel korvkiosk som jag byggt själv, med bild på Siljan och Långbryggan i bakgrunden. Det blev personligt och genuint. Jag märkte att många besökare stannade upp och ville prata, många gav även väldigt fina kommentarer. Jag tror även att folkdräkten gjorde det lilla extra, att det kändes som att jag gått in för det till 110 procent.”
Idén till Rättviks Kôrv växte fram ur ett faktiskt tomrum: det saknades en korvkiosk i Rättvik. Men för Filip handlade det om mer än att sälja mat.
"Jag ville bygga en upplevelse som speglar min kärlek till Rättvik och den lokala mattraditionen. Jag började skissa på min korvkiosk och sen var det bara att kavla upp ärmarna och börja bygga."
Tack vare sponsring från lokala företag kunde bygget bli verklighet – men det krävdes många timmar på kvällar och helger för att få ihop allt.
"Det mest utmanande var att hinna med allt annat som vanligtvis ska göras och få ihop byggandet med den tid som fanns. Då det tar längre tid än vad man tror. Men det mest givande var att se den växa fram och känna stoltheten när alla delar var klara."
Ett ögonblick som gjort avtryck
Hela projektet genomsyras av känslan för det lokala. Korven kommer från lokala producenter, kiosken är byggd av lokalt material och även presentationen han höll för UF-juryn är präglad av Rättvik.
"Jag har använt färger, bilder och dialekt – som 'Rättviks Kôrv' med det lokala uttalet – för att verkligen visa var det kommer ifrån. Mitt mål är att varje kund ska känna att de inte bara köper en korv, utan får en upplevelse av det lokala mathantverket."
För Filip har året med UF varit fullt av lärdomar – både som företagare och som person.
"Jag har lärt mig allt från budget, planering och marknadsföring till hur viktigt det är med kundkontakt och att våga tro på sin idé."
Ett särskilt ögonblick sticker ut.
"När jag öppnade kiosken på allvar första gången och folk verkligen kom fram, köpte korv och började prata om gamla minnen och lokal mat. Då kände jag: 'Det här är mer än ett UF-företag – det här betyder något.'"
Framtiden rullar vidare
Trots att UF-året nu är över är det ingen paus i sikte. Korvkiosken kommer leva vidare – och utvecklas.
"Jag har även köpt en till korvkiosk på hjul som jag kan rulla runt med till olika evenemang och även ha catering med, men när den tas i bruk får jag se. Nu gäller det att vila upp sig efter det intensiva UF-året. Jag har tidigare i veckan registrerat en enskild firma så nog kommer korvkiosken finnas kvar i Rättvik!"
Vi på sparbanken säger stort grattis till Filip – en verklig entreprenör med hjärtat på rätt plats, och en korvkiosk som värmer mer än bara magen.