Julius är Årets unga företagare i Orsa: "Jag blev verkligen rörd av motiveringen"
I Orsa finns en entreprenör som förenar kreativitet med kärlek till bygden – och som genom sitt arbete lyfter fram det vackra, viktiga och värdefulla. Julius Aspman, som driver Julius Aspman Media, har utsetts till Årets unga företagare i Orsa.
Med kameran som verktyg och naturen som arbetsplats har Julius under flera år dokumenterat Dalarna genom foto och film – ofta i nära samarbete med lokala aktörer, inte minst inom besöksnäringen. Hans bilder och berättelser hjälper till att sätta Orsa på kartan, samtidigt som de förmedlar något större: känslan av att höra hemma.
"Jag alltid varit kreativ och går igång på skapandeprocessen. Klockan går aldrig så fort som när jag kommer hem med ett minneskort fyllt med material jag är nöjd med – som visar människor jag tycker från en vacker plats. Då får jag börja pussla ihop det, lirka mig fram till den ursprungliga visionen med hjälp av musik, vinklar, färgkorrigeringar. Det är så jäkla roligt när det funkar."
Friheten lockar
Företaget har vuxit steg för steg – från skidfilmer med liten budget till kampanjmaterial för större aktörer.
"I början handlade det om att jobba för att få åka skidor på vintrarna. Idag är det friheten – att en solig dag välja att åka skidor i Grönklitt och sen jobba på kvällen istället. Jag har alltid försökt utnyttja de positiva bitarna av att driva eget. Jag ser alltid till att ha några egna projekt i pipen som jag har total kreativ frihet i, för att hålla kreativeten och drivkraften vid liv."
I dag driver Julius aktiebolag med fullt fokus på både kunduppdrag och personliga projekt – och på att kombinera arbete med livets andra viktiga delar, som familj och föräldraskap.
"Det betyder så himla mycket för mig att vara närvarande och en bra förälder till våra två barn. Hemma är det föräldratjänst som gäller. Just nu är det fullt upp och jag gasar rejält i företaget inför att gå på föräldraledighet i höst."
”Är det där jag?”
Att bli utsedd till Årets unga företagare är en bekräftelse på det långsiktiga arbete han lagt ner. Men också ett kvitto på att det går att bygga något hållbart, lokalt och professionellt – med kreativitet, frihet och en stor dos hjärta. Det var också det som genomsyrade motiveringen:
”Med ett stort hjärta för bygden ser han till att marknadsföra Orsa med professionellt bild- och videomaterial. En god ambassadör och företagande hemvändare som hjälper till att sätta Orsa på kartan.”
"Jag blev verkligen rörd av motiveringen. Det var som att de satte ord på exakt det jag försökt göra – det kändes väldigt fint. Är det där jag? Dessutom är jag extra glad över att de bakade in två komplimanger i en och samma utmärkelse – både företagarbiten och att jag som 34-åring fortfarande får vara ung.”
Att han dessutom beskrivs som en ambassadör för bygden värmer extra, eftersom det har kommit att bli en ledstjärna i hans företagande.
”Jag fick höra från branschfolk att man måste bo i en stor stad för att lyckas. När jag flyttade hem så satte jag upp ett mål att minst 50 % av jobben skulle vara inom en tio mils radie. Och nu är det nog upp mot 70–80 %. Myten om att man måste bo i en stor stad för att ha ett frodigt företag fick sig en knäpp på näsan”, avslutar Julius.
Vi på sparbanken säger stort grattis till Julius – en värdig vinnare och en inspirerande förebild för nästa generation företagare.