Är du intresserad av att vara med?
Om du är företagare och vill veta mer om Navigator och vad det innebär, prata med din företagsrådgivare på Leksands Sparbank.
Utifrånperspektiv, någon att bolla idéer med och hjälp att hålla sig till företagets kärna. Det är vad företagaren Peter Erikson vill förmedla till Konditori Siljan i Leksand. ”Att ha någon som kan se med andra ögon har varit värdefullt i min resa. Nu hoppas jag kunna ge tillbaka av min erfarenhet”, säger Navigator-coachen.
Det är halvtid för Dalarnas fem första Navigator-företag. För ett drygt år sedan startade de resan med det tvååriga programmet som hjälpa dem bli mer effektiva och lönsamma. Varje företag som deltar matchas med fyra egna coacher. Coachen är ingen rådgivare, utan primärt ett bollplank och en ”frågegivare” som ska komplettera företagets kunskap med nya perspektiv. Peter Erikson är en av dessa coacher, som matchats med Konditori Siljan i Leksand.
”Att driva företag är en bumpy road. Det uppstår hela tiden saker och den bästa planen går aldrig spikrakt. Det har vi kunnat prata rätt så fritt om, resonera kring utmaningar och bolla vägar framåt. Men bara att beskriva sina utmaningar för andra som lyssnar, gör ofta att man kommer vidare själv. Det är lätt att fastna i sina egna tankar.”
Peter vet vad han pratar om. Han har själv varit VD och drivit bolag och stått inför utmaningar där det inte bara handlar om tillväxt, utan också struktur, ordning och reda och att sätta en bra plan. Alltså precis de resor som Navigatorföretagen befinner sig mitt i.
”I grund och botten handlar det dels hur kan vi skapar lönsam tillväxt, dels hur vi kan bli mer effektiva. Då gäller det att hitta de saker man behöver göra på både kort och lång sikt för att skapa en mer stabil verksamhet, så man kan ta sig förbi guppen lite lättare. På lång sikt handlar det om att tänka till mer strategiskt. Det är inte bara storlek som gäller, att expandera genom att till exempel utökning eller förvärv. Vill man gasa behöver man landa i hur ska man gasa så att allt hänger ihop.”
Sedan Konditori Siljan inledde sin resa med Navigator för ett år sedan har det hänt saker i verksamheten. De har vuxit från en anläggning till två, när de tog över tidigare Fricks Konditori i Rättvik.
”Siljan har helt klart potential. Vi pratar mycket om att det man gör ska göras effektivare, bättre och med hög kundupplevelse så man attraherar ännu fler. Där bakom behöver de som äger och driver företaget hitta rätt väg. Just det pratade vi mycket om sist vi sågs. Det är lätt att göra allt när man vill växa och hoppa på nya saker hela tiden. Kanske lämnar man den ursprungliga planen, själva kärnidén, för att man hela tiden vill bredda sig. Där måste man tänka till först”, resonerar Peter.
Respektive coach i programmet har en specifik roll med fokus på antingen ekonomi, kund, process eller utveckling. Efter att företagen under första året jobbat med de tre första modulerna är de nu på väg in i den del av programmet som fokuserar på utveckling och att förädla verksamheten. Det område där Peter ser att han själv har mest att tillföra.
”De första blocken handla mycket om att se över ekonomi, administration, process, struktur och försäljning. Nu börjar vi knyta ihop allt det med vad som ska ske framåt. Det blir någon form av allting, plus ett antal idéer och uppslag som har uppstått på vägen fram.”
Satsningar som Navigator ser han som ett sätt att stärka det regionala näringslivet, framför allt genom stabila företag som både kan skapa trygghet och generera arbetstillfällen och skatteintäkter.
”Ett samhälle blir sällan bättre än sitt näringsliv. Satsningar på lokala företag och ett livskraftigt näringsliv är kanske än viktigare i ett mindre samhälle. Där behöver man vara extra rädd om både de som ska ha och ge jobb. Ju mer en ort eller kommun kan erbjuda, desto bättre kan du attrahera människor att verka, bo kvar, flytta in och locka till nya satsningar.”