Tomteland efter Navigator: ”Vi har blivit lite kaxigare – och mycket tydligare”
När Sagolandet Tomteland hoppade på programmet Navigator ville de vässa verksamheten och få bättre struktur för framtiden. Resultatet blev större tydlighet, ökat mod och en konkret plan för att växa. ”Det har varit väldigt betydelsefullt att få grotta i vår verksamhet tillsammans med fyra väldigt kompetenta människor”, säger ägare Camilla Collet.
Att driva ett besöksmål som Tomteland innebär högt tempo, många roller och ständiga säsongsskiften. Men i Navigator fick Camilla Collet, som äger och driver företaget tillsammans med maken Tommy, en chans att göra det motsatta – stanna upp, reflektera och fokusera på utveckling.
”Det mest värdefulla har varit att vi varit tvungna att stanna upp. Vi har bara sprungit på och även om vi så klart har haft en plan, är den planen mer grundad idag efter de här åren med Navigator.”
Programmet bygger på att företag med stor tillväxtpotential under två år får tillgång till fyra externa spetskompetenser, så kallade coacher. Dessa väljs specifikt för varje deltagande företag. Tack vare programmet har Camilla, Tommy och Tomteland kommit framåt i frågor som annars kanske hade fått vänta.
”Vi har tagit steg som vi tidigare skjutit på framtiden, men som vi nu har tagit snabbare, tack vare den här resan.”
Ny vd och ny styrelseordförande
En av de största förändringarna blev att Tomteland nu tar in ny extern kompetens i styrelsen och för dessutom en extern vd.
”Jag och Tommy ska inte vara så operativa som vi varit under alla år. Vi ska inte ha så många roller och där behöver vi en extern vd. Vi känner att vår produkt är väl utvecklad och vi är trygga i den, nu behöver vi krafter med spetskompetens framför allt inom marknad som kan förädla det vi byggt upp.”
En viktig person som följt med från projektet är Mikael Ahlerup, en av coacherna i Navigator, som bland annat varit vd för Astrid Lindgrens värld.
”Det har varit otroligt betydelsefullt eftersom han har varit ansvarig för en verksamhet som är exakt liknande vår. Hans arbete är också något vi tittat väldigt mycket på och haft som benchmark. Så honom tar vi verkligen med oss från projektet i och med att han har tackat ja till att bli vår styrelseordförande.”
Tydligare budskap längre fram i skyltfönstret
Arbetet i Navigator-programmet har även hjälpt till att skärpa kommunikationen och stärka det unika i Tomtelands erbjudande.
”Vi har blivit bekräftade på ett väldigt bra och fint sätt av våra coacher. Det har gjort oss lite kaxigare och fått oss att våga bli mer tydliga med vad vi vill lyfta fram i vår verksamhet.”
Under en del av processen låg till exempel fokus specifikt på kundupplevelse – vilket ledde till ett skifte i hur de valt att paketera Tomtelands budskap.
”Vi behövde vara tydligare med dem och sätta dem längre fram i skyltfönstret. Vi pratar genomgående om hur viktigt det är att ta hand om djuren, naturen och varandra – vilket också genomsyrar hela vår verksamhet och allt vi gör. Idag lägger vi de budskapen mycket längre fram.”
En investering i framtiden
Camilla beskriver Navigator som en investering i både affären och människorna bakom.
”Ofta när man är ett litet eller mellanstort företag i en utvecklingsfas måste man sitta på många stolar. Då har man också väldigt lite tid att reflektera. Men det något vi verkligen lärt oss under de här två åren. Det har varit otroligt värdefullt för oss att ta oss den här tiden att reflektera tillsammans med utomstående som dessutom besitter spetskompetenser.”
Navigator drivs av Leksands Sparbank i samarbete med Dalarna Science Park som projektledare. Att en lokal aktör står bakom har varit en viktig del i helhetsupplevelsen, menar Camilla. Och till andra företag som funderar på att söka till nästa omgång av Navigator har hon ett tydligt råd:
”Vi har känt oss väldigt priviligierade att få den här möjligheten och kan varmt rekommendera det här till andra. Nu har vi stora planer på utveckling, det är det vi lever och brinner för.”



Om Navigator
- Navigator-programmet bygger på att etablerade företag med stor tillväxtpotential under två år får tillgång till fyra externa spetskompetenser, så kallade coacher.
- De fyra coacherna väljs specifikt för varje deltagande företag. Dessa bidrar sedan med sin samlade kunskap och erfarenhet för att stötta företagen och företagarna att ta nästa steg i sin utveckling.
- Bakom satsningen i Dalarna står Leksands Sparbank i samarbete med Dalarna Science Park. Projektet är delfinansierat av Vinnova.
- Sparbanken har identifierat de företag som deltar och processledare vid Dalarna Science Park leder programmet framåt.