Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Ta din affärsidé till nästa nivå – entreprenörer tipsar

Hur går man från idé till handling när man ska ta sin affärsidé till nästa nivå? Här får du tips från tre entreprenörer vars idéer vann entreprenörstävlingen Swedbank Rivstart 2018.

– Det viktigaste är att brinna för sin idé, säger Maximilian Ottosson, vd på Cellevate, som 2018 var en av vinnarna i Swedbank rivstart*, en tävling som syftar till att hylla och stödja idéer med en stark affärspotential, som samtidigt vill bidra till att göra världen lite bättre. 

– Det viktigaste är att brinna för sin idé. Det är utmanande att vara entreprenör, det är som en berg- och dalbana. I dalarna undrar man ”vad håller vi på med – kommer det någonsin gå?” Då hjälper det att tro på sin idé tills nästa topp och allt klaffar igen.

Cellevates idé är att med hjälp av nanoteknik odla celler i en mer naturlig miljö, något som de på sikt hoppas kunna hjälpa läkemedelsindustrin.

”Det är inte pengar som driver mig” säger Maximilian. ”Utan det är att jag tror på vår idé: att vi har något här som jag tror kan hjälpa människor, och som kan göra ett avtryck. Passionen är också viktig, eftersom man ska övertyga kunder och investerare om att det är värt att ge oss en chans.”

Sofia Nordell, som driver företaget Mitt käk betonar också vikten av att tro på sin idé.

– Om kunden inte förstår din produkt och inte vill köpa den, trots att din magkänsla känns bra – ge inte upp. Enligt min erfarenhet handlar det snarare om att kommunicera på rätt sätt. Testa att kommunicera på ett nytt sätt och prova igen på marknaden.

-Jag tycker också det är bra om man är ödmjuk för att man faktiskt inte kan allt– ta hjälp när det behövs av experter. Men släpp inte kontrollen över viktiga saker som till exempel ekonomin. Det är livsviktigt att veta hur det går för ditt företag.

Sofia Nordells idé vill minska mängden skolmat som slängs, något som kan spara stora summor pengar varje år. Hon betonar också att man måste vara beredd på att jobba hårt.

- Ofta jobbar jag 50-60 timmar i veckan. Men med tanke på att jag tycker 90 procent av tiden är oerhört rolig så gör det inget.

Thomas Stenberg, vice vd, Winteria, betonar att det är viktigt att sätta kundens behov i centrum.

– Att försöka lösa ett verkligt behov är viktigt för mig som entreprenör, snarare än att ha fokus på att tjäna pengar. Våga fråga dina tilltänkta kunder om deras verkliga behov och utmaningar. Man blir förvånad över hur öppna folk är bara man frågar. Då kan du tidigt se om din idé löser kundernas utmaning.

Winteria utvecklar ett mätsystem som syftar till att i serieproduktion avgöra om en svets är godkänd och kommer hålla. Lösningen har som mål att hjälpa företag att skapa säkrare konstruktioner och minska slöseriet som kan uppstå när dugliga svetsade konstruktioner kasseras i onödan.

Thomas Stenberg betonar också vikten av bred kompetens i teamet.

-Ha koll på dina egna styrkor och svagheter, och var ärlig mot dig själv. Att jag har mycket erfarenhet som ingenjör innebär inte automatiskt att jag är bra på exempelvis sälj eller marknadsföring. Så när du rekryterar – se till att rekrytera människor som har rätt kunskaper du inte har för att bygga ett bra lag.

*Swedbank har i två år hållit tävlingen Swedbank rivstart där tio vinnare respektive år får ett startkapital och hjälp med att utveckla företagen. Som mest har företagen kunnat vinna 500 000 kronor.