Kornheddinge: Öl med egen humle
På Kornheddinge utanför Staffanstorp har man en lång tradition av att fälla ut olika ben för att komplettera gårdens spannmåls- och sockerbetsproduktion. Bland annat säljer man jordbruksmaskiner och driver en maskinstation. När två av sönerna på gården gick en bryggarkurs, började ett nytt "sidospår" ta form.
— Vi bryggde lite öl och som en konsekvens av det började vi odla humle, säger Henrik Jönsson, som är en av delägarna i gården.
18 plantor grävdes ner och intresset steg. Nu är 1 700 plantor snart i jorden och gården är utan jämförelse Sveriges största humleproducent.
År 2017 blev även bryggeriverksamheten kommersiell. På gården produceras i dag ca 10 000 liter öl per år, som säljs både till Systembolaget och på restauranger.
— Eftersom vi odlar vår ekologiska humle själva har vi en unik och nischad produkt, och det är viktigt för konkurrensen är stenhård, säger Henrik.
Snart kommer bryggeriet att lansera nya ölsorter och Henrik ser positivt på framtiden.
— Det är både roligt, utvecklande och svårt att hitta nya sätt att öka lönsamheten på en gård. Men öl och humle känns som en spännande och lovande väg, säger han.
Svartmade: Storskaligt potatisskaleri
De sålde villan, tog över Carins föräldragård och byggde ett potatisskaleri för en halv miljon.
– Vi hade en idé om att vi skulle sälja skalad potatis till storkök, men så mycket research gjorde vi inte. Lagen om offentlig upphandling kom lite som en överraskning, säger Fredrik Uvesten, vd för Svartmades potatis och gift med Carin.
I dag, drygt tio år senare, skalar och packar de upp till 2 500 ton potatis och levererar den till kommunala och privata verksamheter i sju kommuner i närområdet. De har ökat gårdens omsättning sju gånger och har sex anställda.
– Framgången bygger på att vi aldrig tummar på kvaliteten och att vi är bra på service. En annan avgörande faktor har varit kommunernas, och andra kunders tilltagande vilja att servera närproducerade livsmedel, säger Fredrik.
Men resan från "vanlig" potatisproducent till en "förädlare" har inte varit enkel.
– Vi jobbar oerhört hårt för det här. Det är så många led i produktionen som måste fungera för att det ska bli riktigt bra. Från det att potatisen sätts i jorden, till att vi varje dag kan leverera nyskalad potatis till våra kunden i kylbilar kan mycket hända. Konkurrensen är stenhård, så det finns inte utrymme för felsteg, säger Fredrik.
Produktionskapaciteten i skaleriet utnyttjas i dag maximalt, så om de vinner den stora upphandling som snart kommer att avgöras måste företaget ta ett nytt, stort steg framåt.
– Vinner vi måste kapaciteten fördubblas Det är roligt, men samtidigt ganska riskfyllt eftersom vi vet att upphandlingen bara gäller i fyra år. Sedan kan i princip vad som helst hända, säger Fredrik.
Horda: Jerseyglass med extra allt
Det var Brads längtan efter jerseykor som styrde in mjölkproduktionen på Horda gård på ett nytt, spännande spår.
– När vi tog över gården efter Sofies morbror bytte vi ut de svartvita mjölkkorna mot 70 sandgula, småväxta, storögda jerseykor, vars mjölk är extra proteinrik och fet, säger Brad.
Jerseykorna på Horda har dessutom en så kallad beta-kasein-gen, A2A2, som gör att mjölken, i länder som Storbritannien, Australien och Nya Zeeland, marknadsförs som särskilt hälsofrämjande.
– Eftersom jerseykor avkastar mindre än vanliga mjölkkor, och vi inte fick så mycket extra betalt av Arla för mjölkens speciella egenskaper, ville vi hitta ett sätt att öka lönsamheten och bredda verksamheten, säger Brad.
Lösningen blev glass.
– Vi började för två år sedan med att utveckla produkterna och ordna med tillstånd och certifieringar. Ett år senare var försäljningen till butiker och restauranger igång, säger han.
När coronapandemin tog fart blev det ett rejält hack i försäljningen, men efter ett upprop i Expressen bjöd matvarukedjan Lidl in svenska lantbruksföretag att presentera sina produkter. Det resulterade för Horda Jersys del i att glassen fick nationell spridning över en natt.
– Under sommaren har vi funnits i Lidl-butiker över hela Sverige. Vi får väl se vad det får för långsiktiga konsekvenser. Vi har investerat massor av kraft och energi i glassen och det är bra att vi har ytterligare ett ben att stå på, men i grund och botten är vi ett lantbruksföretag, säger Brad.