Senaste tiden har kunder hört av sig och berättat att de har blivit uppringda av en trevlig och förtroendeingivande kille eller tjej som säger sig ringa från säkerhetsavdelningen eller en annan bank. De säger sig vilja hjälpa till med något bankärende, till exempel för att stoppa ett bedrägeriförsök som de säger pågår just nu eller om ett lån i ditt namn.

Ett vanligt sätt har senaste tiden varit att de upplyser dig om att du aldrig ska lämna några uppgifter eller koder, men att du behöver logga in på Mobilt Bank ID för att stoppa en överföring eller ett lån i ditt namn. Om du då loggar in riskerar du att logga in dem på din internetbank.

Hur gör man för att inte bli lurad?

  • Logga ALDRIG in på Mobilt Bank ID när du blir uppringd och någon på olika sätt försöker få dig att göra det.
  • Om du inser att du gjort ett misstag och har loggat in på Bank ID på någon annans initiativ, bli inte stressad och logga INTE in igen för att försöka kontrollera ditt konto. Då riskerar du att godkänna en överföring från ditt konto. Kontakta oss istället.
  • Om du känner dig det minsta osäker, kontakta din bank. När du ringer till din bank vet du att du pratar med din bank. När någon ringer dig vet du inte vem det är. Oss når du på 0247 866 00. Vi blir jätteglada när du kontaktar oss! 

Den här typen av bedrägeriförsök gäller alla banker och alla åldersgrupper, men äldre är i större utsträckning utsatta.