Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Riskhantering och kontrollfunktioner

Med riskhantering avses allt arbete i Leksands Sparbank för att identifiera, mäta, styra, internt rapportera och ha kontroll över de risker som sparbanken är eller kan förväntas bli exponerad för. Det yttersta ansvaret för sparbankens riskorganisation och för att verksamheten bedrivs med en god kontroll ligger hos styrelsen.

Riskkultur

Som en avgörande del i en effektiv riskhantering ska Sparbanken ha en sund och konsekvent riskkultur som hjälper Sparbanken att fatta sunda och välgrundade beslut. Sparbanken ska utforma en integrerad riskkultur som omfattar hela banken och som bygger på full kunskap om och en helhetssyn på de risker Sparbanken exponeras för och hur de hanteras, med hänsyn tagen till riskaptiten. Sparbanken ska utveckla en riskkultur med hjälp av policyer, kommunikation och personalutbildning om Sparbankens verksamhet, strategi och riskprofil, där kommunikation och personalutbildning bör anpassas till personalens ansvar när det gäller risktagande och riskhantering.

Principer för riskhantering

Riskaptit

Riskaptit betyder den nivå i riskexponering som styrelsen har bedömt att Sparbanken är beredd att acceptera för att nå de verksamhetsmål som styrelsen har bestämt. Styrelsen har fastställt riskaptit för väsentliga risker som kreditrisk, marknads- och likviditetsrisk samt för operativa risker. Kännetecknande för Sparbankens riskaptit är att risktagandet ska vara lågt och bygga på långsiktiga kundrelationer.

Styrelsen utvärderar löpande de beslutade riskaptiterna.
All affärsverksamhet ska ske under kontrollerat och medvetet risktagande.

Riskstrategi

Leksand Sparbanks affärsidé bygger på att ta kontrollerade risker som är direkt kopplade till affärsverksamheten och på ett positivt sätt bidrar till Sparbankens intjäning.

Leksands Sparbank ska vara en Sparbank som skapar långsiktig ekonomisk trygghet och tillväxt för Sparbankens kunder. Sparbanken ska ha en väl avvägd risknivå och en låg risk, vilket konkretiseras i styrelsens riskaptit. All volymtillväxt ska ske under kontrollerat och medvetet risktagande.

Riskorganisation

Sparbankens ramverk för riskhantering innefattar bankens riskstrategier, processer, interna regler, riskaptiter och risklimiter, kontroller och rapporteringsrutiner. Ramverket säkerställer att Sparbanken löpande kan identifiera, mäta, hantera och ha kontroll över de risker som banken är eller kan komma att exponeras för. Sparbankens ramverk för riskhantering är utformat för att möta organisationens behov och för att efterleva externa regelverk.

  • Styrelse och ledning
    Styrelsen har det yttersta ansvaret för bankens riskexponering och att hantering och uppföljning av risker i verksamheten är tillfredsställande. Styrelsen sätter ramarna för bankens riskhantering och riskrapportering genom fastställande och tillsyn av bankens strategiska mål, riskaptit samt styrande policydokument.

    Sparbankens VD är den högste tjänstemannen i banken och föredragande i styrelsen. Sparbankens VD leder den löpande verksamheten, och fastställer riktlinjer som beskriver hur olika risker ska hanteras och rapporteras. VD ska säkerställa att Sparbankens organisation och arbetssätt är ändamålsenliga samt att verksamheten bedrivs i enlighet med externa och interna regler.
     
  •  Rapportering
    Sparbankens Riskkontroll- och Compliancefunktion övervakar verksamheten och rapporterar till VD och styrelsen. Riskkontrollfunktionens ansvarar för att löpande identifiera, värdera samt kontrollera och rapportera alla väsentliga risker som banken exponeras för eller förväntas att exponeras för. Compliancefunktionens ansvarar för den samlade bedömningen av Sparbankens compliancerisker.

    Sparbanken ska ha regelbundna och transparenta riskrapporteringsrutiner. Riskkontrollfunktionen ska se till att information om Sparbankens samtliga väsentliga risker regelbundet tillställs styrelsen och minst kvartalsvis avrapportera sin bedömning, såväl skriftligt som muntligt. I rapporteringen ska ingå en konsekvensanalys med rekommendationer.

Riskhanteringsprocess

Sparbankens riskhantering omfattar både framåtblickande såväl som bakåtblickande analyser där risker identifieras, värderas och mäts, hanteras, följs upp, rapporteras samt kapitalplaneras. Där så är relevant ska risker stresstestas.

Riskhanteringsprocessen är en integrerad del i Sparbankens process för intern styrning och kontroll och innefattar följande moment:

Identifiera - Mäta/värdera - Hantera - Följa upp - Rapportera – Kapitalplanera

Medarbetare på Sparbanken

Varje anställd i Sparbanken ska vara fullt medveten om dennes ansvar för riskhantering. Affärsmannaskap innebär att på ett övervägt sätt ta risker och är en grundläggande funktion i all bankverksamhet. Inom ramen för riskstyrningen sker avvägda affärsbeslut som syftar till att skapa värde samtidigt som risk alltid ska vägas mot förväntad affärsnytta. Basen i all riskhantering är att varje medarbetare har kännedom om sin kund eller motpart och fullt ut förstår varje enskild affär samt kan förklara dess riskinnehåll. Affärsverksamheten baseras på långsiktiga relationer mellan Sparbanken och dess kunder. Att tillsammans med kunden identifiera och förstå risken i varje affär gör det möjligt att fatta rätt beslut, både för kunden och för Sparbanken. Kvantitativa metoder för riskvärdering kan inte ersätta erfarenhet och gott omdöme. God riskkultur skapas genom en gemensam värdegrund, bra mätmetoder, effektiv riskhantering men framförallt genom gott föredöme från alla medarbetare och chefer. Varje medarbetare ansvarar därför för sina affärer och för att riskerna hanteras och hålls inom de av styrelsen fastställda ramarna. Varje enhet följer upp och rapporterar sina risker till såväl VD som Riskkontrollfunktionen