Meny
Samhällsengagemang
Jobba hos oss
Kontakta oss

Haglöf Ekonomi: Allt digitalt och alltid personlig service

Malin och Jonas Haglöf Sörbu har satsat digitalt från start. I sin redovisningsbyrå Haglöf Ekonomi jobbar de med AI-verktyg och helt digitala flöden – allt för att kunna lägga sin tid på det som skapar mervärde för kunderna.

”Vi är helt digitala, vilket utmärker oss. Många andra är fortfarande kvar i pappersträsket, men vi ser det som en stor fördel att vi från början jobbat med digitala lösningar. Sen har vi satsat och jobbat hårt för att sätta alla rutiner.”

Det säger Malin och Jonas Haglöf Sörbu när vi hälsar på i den kombinerade villan och kontoret i Västanvik utanför Leksand. Här huserar den lilla lokala redovisningsbyrån, som framför allt jobbar med små och medelstora företag inom flera olika branscher.

”Idag finns det så många bra digitala hjälpmedel. Vi vill ta vara på det, så att datorn gör det löpande jobbet och vi i stället kan lägga vår tid på att vara ett bollplank till företagarna. Genom att effektivisera på det sättet frigör vi vår tid till att ge riktigt bra service. Det digitala frigör tid även för kunden, om de tar till sig vår modell och vårt arbetssätt.”

De har jobbat mycket med sin paketering. Till exempel erbjuder de enbart månadspaket med fasta priser, där bollplank och rådgivning utgör en stor del.

”På så sätt vet kunderna exakt vad de kommer betala varje månad. Plus att vi vill att kunderna alltid ska våga fråga, utan att behöva oroa sig för att behöva betala extra timpengar så snart de hör av sig.”

Malin och Jonas Haglöf Sörbu i deras hemmakontor i Leksand, där de driver sitt företag Haglöf Ekonomi.
Malin och Jonas Haglöf Sörbu i deras hemmakontor i Leksand, där de driver sitt företag Haglöf Ekonomi.

Makarna både bor och jobbar ihop, med kontoret några steg från kök och vardagsrum. Hur fungerar egentligen det?

”Alla frågar hur det går att vara så nära inpå varandra hela tiden, både i jobbet och privat. Men tro det eller ej – vi gillar varandra och har jättekul ihop”, säger Jonas med ett skratt och tillägger att de har sina respektive kunder som de jobbar med.

En viktig pusselbit i att kunna arbeta effektivt digitalt är också samarbetet med Leksands Sparbank.

”Alla sådana flöden funkar jättebra, plus att vi har vår personliga kontakt. Det är inte många banker som har eller ens vill ha det idag, men det vill Leksands Sparbank. Så det är en kombination med att alla digitala lösningar funkar plus att vi ändå har Håkan och Karin som kontakt.”

När de blickar framåt tittar de mycket på hur de kan använda AI-verktyg ännu mer för att effektivisera verksamheten.

”Vi utvecklar vårt företag varje dag för att kunna hjälpa fler kunder och kunna lägga vår tid på rätt saker, det som skapar värde för företagarna. Sen är vi faktiskt rätt nöjda med tillvaron som den ser ut idag. Vi vill fortfarande ha personlig kontakt med alla våra kunder, finnas nära till hands när de behöver hjälp eller undrar något.”

Läs mer om Malin, Jonas och Haglöf ekonomi på haglofekonomi.se.