Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Varning för bedrägerier

2018-02-26

Just nu ringer många bedragare och påstår att de är från banken eller polisen. De vill komma åt koder från dosan eller få dig att logga in via Mobilt BankID. Kom ihåg att banken aldrig ringer eller skickar mejl där vi ber om inloggningsuppgifter, kortnummer eller koder. Lämna därför aldrig ut dina koder eller inloggningsuppgifter till någon.

Kontakta oss om du blir utsatt

Har du fått eller får du den här typen av samtal, lägg genast på och om du trots allt lämnat ut koder, kort- eller kontouppgifter, kontakta oss snarast på 0247-886 00 eller internetbankens kundsupport på 0771-97 75 12. Kontakta oss även om du inte lämnat ut koder då det är bra för oss att kartlägga omfattningen av bedrägeriförsöken.

Exempel på hur ett bedrägeri kan gå till

Det finns flera olika exempel på bedrägerier. De som är vanligt förekommande just nu är t.ex. att kunden blir uppringd av någon som utger sig för att ringa från bankens säkerhetsavdelning eller Polisen. Bedragaren säger sig vilja hjälpa kunden, då det sägs pågå ett bedrägeri med hjälp av kundens kort. Kunden blir naturligtvis skärrad och gör som uppringaren säger, d.v.s. lämnar ut koder från inloggningsdosan eller loggar in i internetbanken med hjälp av BankID. Koderna används sedan för att föra över pengar till någon annans konto.

Ett annat bedrägeriexempel är när kunden har något ute till försäljning via t.ex. Blocket. Kunden blir uppringd av en köpare som vill betala till kundens konto. Kontonumret lämnas ut till köparen. Dagen efter, blir kunden uppringd på nytt av köparen, som säger att banken stoppat överföringen av pengarna av något skäl. Han säger också att någon från banken ska ringa säljaren för att ordna överföringen. Kunden blir då uppringd av någon som utger sig för att komma från banken och som förmår kunden att lämna ut koder från sin internetdosa eller logga in via BankID. Koderna används sedan för överföringar till andra konton.

Det har även förekommit försök där någon ringer dig och utger sig för att vara från Polisen. Den som ringer behöver hjälp av dig med koder eller inloggning via ditt BankID för att stoppa ett pågående bedrägeri. Samma sak här – det är en bedragare som ringer.

I flera fall förekommer det även att bedragaren ser ut att ringa från ett nummer som går till t.ex. Swedbank. Om kunden ändå blir misstänksam och ifrågasätter om den som ringer verkligen kommer från banken, hänvisar uppringaren till att kolla vem som innehar det visade telefonnumret.

Och kom ihåg – du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om något som du tycker verkar underligt.

Läs mer om säkerhet och bedrägerier

Stäng Skriv ut